Aktuality v dopravě červen 2025

25.06.2025

Dopravní novinky – červen 2025


Zákon č. 130/2025 Sb. – Shrnutí nejdůležitějších bodů

Změny v zákoně o silničním provozu (účinnost od 1. července 2025)

Policie může kontrolovat mentora sedmnáctiletého řidiče, zda nepožil alkohol či drogy.

Zákaz řízení vozidla bez SPZ se vztahuje pouze na vozidla, kterým je SPZ přidělována.

Obecní policie může řešit překročení rychlosti o méně než 10 km/h příkazem na místě.

Pravidla pro zvláštní vozidla a přepravu osob (účinnost od 1. července 2025)

Zákaz předjíždění na dálnici se rozšiřuje i na zvláštní vozidla (např. tatraktory).

Pravidla pro přepravu osob v kabině nákladních vozidel se rozšiřují i na zvláštní vozidla.

Řidičské průkazy a digitalizace

Cizí osoby s trvalým pobytem mohou od 1. ledna 2026 elektronicky žádat o řidičský průkaz.

Řidičský průkaz se stává neplatným, pokud byl vydán nový průkaz stejnému držiteli.

V rámci digitalizace není vždy nutné, aby doklady byly v písemné podobě.

Další změny a terminologická zpřesnění (účinnost od 1. července 2025)

Zavádí se speciální úprava doručování do ciziny prostřednictvím veřejné vyhlášky.

Upraveny definice a terminologie, např. "speciální automobil" nahrazen pojmem "vozidlo zvláštního určení".

Řeší se pravidla pro provoz automatizovaných vozidel a zavádění poptávkové dopravy.


Nejpodstatnější změny v provozování tatraktorů (od 1. července 2025):

Mýtné pro tatraktory

Tatraktory s hmotností nad 3 500 kg a konstrukční rychlostí 80 km/h a vyšší budou podléhat mýtnému od 1. července 2025.

Řidičské oprávnění

Od 1. července 2025 bude k řízení tatraktorů nutné řidičské oprávnění skupiny C1 nebo C.

Profesní způsobilost a psychologické vyšetření

Od 1. července 2025 bude řidič muset mít profesní způsobilost a absolvovat dopravně psychologické vyšetření.

Přechodné období

Do 1. července 2026 mohou řidiči tatraktory řídit bez splnění nových požadavků (řidičský průkaz skupiny C1/C, profesní způsobilost, psychologické vyšetření).


Změna limitu škody pro povinné přivolání policie k dopravní nehodě:

Limit škody se zvyšuje na 200 tisíc Kč: Policii není nutné přivolat, pokud škoda nepřesáhne tuto částku.

Digitalizace záznamu o nehodě: Záznam o dopravní nehodě bude možné nově pořídit prostřednictvím webové aplikace České kanceláře pojistitelů, čímž odpadá nutnost vyplňovat papírový formulář.


Pravomoci inspektora silniční dopravy:

Inspektor silniční dopravy ve stejnokroji je oprávněn:

  • Zastavovat vozidla, a to i z jedoucího vozidla.
  • Vyzvat řidiče k předložení dokladů k řízení a provozu vozidla.
  • Provádět technické kontroly vozidel, včetně:

  • kontroly technického stavu,
  • kontroly upevnění nebo zajištění nákladu,
  • kontroly hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy,
  • kontroly rozložení hmotnosti na nápravy, skupiny náprav, kola nebo skupiny kol,
  • kontroly rozměrů vozidla nebo jízdní soupravy,
  • kontroly podmínek spojitelnosti vozidel v jízdní soupravu.

  • Zadržet osvědčení o registraci vozidla
  • Zabránit v jízdě řidiči
  • Vybírat kauce
  • Zajistit vozidlo nebo zadržet tabulky registrační značky vozidla
  • Kontrolovat dodržování omezení jízdy některých vozidel.
  • Projednat přestupky příkazem na místě vyjmenované v odst. 17 § 124 zákona.
  • Provádět nízkorychlostní kontrolní vážení podle zákona o pozemních komunikacích.

Omezení pravomocí

Na rozdíl od Policie nemohou inspektoři vyzvat řidiče k vyšetření na alkohol nebo návykové látky.


Možnost udělit pokutu ve dvojnásobné výši

Podle odst. 8 § 125c bude nově možné uložit pokutu ve dvojnásobné výši, pokud spácháním přestupku došlo k dopravní nehodě. Tato pravomoc bude platit bez jakékoliv výjimky.


Nový přestupek při odbočování – ohrožení řidiče jedoucího za vozidlem

Novela zákona zavádí nový přestupek řidiče při odbočování, konkrétně ohrožení řidiče vozidla jedoucího za ním.

Za tento přestupek se nově budou udělovat přísnější sankce:

Pokuta na místě: 2.500 až 3.500 Kč.

Pokuta ve správním řízení: 4.000 až 10.000 Kč.

4 trestné body.

Tato změna má za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu a důrazněji postihovat řidiče, kteří ohrožují ostatní účastníky provozu při odbočování.

V polovině roku bude síť pro dynamické vážení nákladních vozidel rozšířena o dalších 10 vysokorychlostních vah, přičemž do konce roku přibudou ještě další 3 váhy. Celkem tak bude na českých dálnicích v provozu 31 vysokorychlostních vah, a to buď ve zkušebním, nebo ostrém režimu.

Nákladní dopravci si pravděpodobně od příštího roku připlatí za užívání tuzemských dálnic a silnic první třídy. Ministerstvo dopravy plánuje zvýšení sazeb mýtného pro nákladní vozidla. Základní mýto by mělo zdražit o 1,5 %, přičemž na silnicích první třídy se navíc zvýší platba za emise. Díky těmto změnám by měly příjmy státu z mýtného vzrůst o téměř půl miliardy korun ročně.

Pravidelné zdravotní prohlídky řidičů budou pravděpodobně od příštího roku povinné až od 70 let věku, namísto současných 65 let. Řidiči již nebudou muset nosit doklad o zdravotní způsobilosti s sebou, protože závěry posudku budou dostupné v registru řidičů.


Novinky z EFA:


Co je to projekt TRUST?

Konsorcium projektu TRUST se zaměřuje na posílení dopravní bezpečnostní kultury v Evropě za účelem snížení smrtelných a vážných nehod.

Cílem je vyvinout nástroje pro její hodnocení a vytvořit pokyny k účinným intervencím.

EFA (Evropská federace autoškol) se zapojí do vývoje výcvikových programů pro mladé řidiče mopedů, přičemž pilotní projekty se plánují po celé EU.

Kongres CIECA 2025

Kongres CIECA 2025 se konal v Portugalsku a zaměřil se na strategie k dosažení cíle Vision Zero (nulová úmrtí na silnicích).

Událost organizovalo portugalské sdružení ANIECA ve spolupráci s Evropskou federací autoškol.

Představeny byly novinky v oblasti řidičských oprávnění.

Výroční zpráva ETSC 2024

ETSC (Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu) vydalo zprávu za rok 2024, která shrnuje významné aktivity v oblasti bezpečnosti silničního provozu napříč Evropou.

Hlavními tématy bylo prosazování rychlostních limitů 30 km/h a řešení mezer v předpisech EU o bezpečnosti vozidel.

Revize pravidel EU o bezpečnosti silničního provozu

Evropská komise navrhuje revizi pravidel o bezpečnosti silničního provozu a registraci vozidel, která zohlední elektrická vozidla a nové technologie.

Nová pravidla zahrnují pravidelné technické kontroly elektrických vozidel, pokročilé asistenční systémy a testování emisí.

Cílem je snížit znečištění jemnými částicemi a zlepšit kvalitu ovzduší.

Výzvy automobilového průmyslu EU

Automobilový průmysl EU čelí potřebě přijmout pokročilé technologie, aby zůstal konkurenceschopný.

Autonomní vozidla představují klíčový sektor, ale pokrok brzdí roztříštěnost jednotného trhu a další omezení.

Je zde nutnost větších investic do tohoto sektoru.