Aktuality v dopravě prosinec 2024

13.12.2024

Aktuality v dopravě prosinec 2024

1. Portál dopravy rozšiřuje služby

Portál dopravy nyní nabízí nové možnosti správy firemních vozidel:

  • Digitální prodej vozidel: Zákonní zástupci firem mohou nově prodat nebo odhlásit vozidlo plně digitálně.
  • Notifikace na STK: Nastavte si upozornění na blížící se termín technické kontroly vozidla prostřednictvím SMS či e-mailu.
  • Povinné ručení a dálniční známky: Portál zobrazuje aktuální stav platnosti povinného ručení a zakoupených dálničních známek.

Odkaz: Portál dopravy

2. Digitální tachografy G2V2

  • Karty řidičů vydané před 17. 7. 2023 zůstávají platné i při výměně tachografů na novou generaci G2V2.
  • Od 31. 12. 2024 musí řidiči uchovávat záznamy za aktuální den a 56 předchozích dnů.
  • Pokud starší karty kapacitně nestačí, řidiči mohou být kontrolováni pomocí stažených dat z karty na USB disku.
  • Česká legislativa neumožňuje předčasnou výměnu karet.

3. Silniční kontrola – co potřebujete

Od 1. 1. 2024:

  • Řidiči nemusí mít u sebe fyzickou podobu řidičského průkazu ani malý technický průkaz (platí pouze v ČR).
  • Policie ověří informace elektronicky.
  • eDoklady: Identitu lze prokázat elektronickým občanským průkazem v mobilní aplikaci.
  • Zelená karta: Od 1. 10. 2024 nebude v ČR potřeba fyzická podoba zelené karty.

Pozor: Při cestě do zahraničí je nutné mít fyzické doklady.

4. Změny zpoplatněných úseků

Od 1. ledna 2025 platí povinnost mít dálniční známku na nových úsecích:

  • Dálnice D3: Roudné – Kaplice (18 km).
  • Dálnice D4: Háje – Třebkov (39 km).
  • Dálnice D49: Hulín – Fryšták (18 km).
  • Dálnice D55: Babice – Bzenec (22 km).

Nové úseky zpoplatněné mýtem:

  • D35, D6 a další silnice I. třídy (např. obchvat Klatov).

5. Autonomní vozidla

Novela zákona umožní provoz autonomních vozidel na českých silnicích:

  • Automatizované vozy mohou jezdit samostatně v určitých podmínkách (např. na dálnicích nebo v kolonách).
  • Vozidla přebírají plnou odpovědnost za řízení během autonomního režimu.
  • Legislativa vychází z evropských homologačních předpisů.

Hlavním cílem je zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

6. Šrotovné a dotace

Vláda prozatím neplánuje dotace na pořízení nových vozidel ani šrotovné.

  • Zaměření na kontroly technického stavu vozidel prostřednictvím STK a Inspekce silniční dopravy.
  • Průměrné stáří osobních aut v ČR je 16,4 roku, přičemž polovina kilometrů se najezdí vozidly do 8 let stáří.